Assalammualaikum... kepada semua kengkawan semua ini adalah blog aku.aku harap ko orang baca la blog aku ini mungkin ada cerita-cerita yang aku boleh kongsikan bersama ko orang sekalian

12 November 2008

Gurindam Orang Gomen

Ini kisah jadikan tauladan
Kisah cerita orang gomen
Di suruh bekeje banyknye alasan
Kije tak seberape ceritanye yang bukan-bukan

Orang masuk ‘ U ‘ dia pun nak juge
Orang bejaye dia ntah kemane
Orang bekeje dia pun nak bekeje
Swasta tak dapat gomen pun bole

Dapat la pulak pangilan temuduge
Sibuklah si ayah dan ibu mencari kabelnye
Nak bantu si anak mendapatkan keje
Dari gred bwah hingga menteri di contactnye

Surat panggilan lapor diri telah diterime
Sukanye hati tidak terkire
Mase temuduge kabel digune
Jadi orang gomen itu la kejenye

Cakap nye saje nak bekeje
Baru sebulan dah tunjuk belangnye
Sehari bekerje seminggu m.c nye
Keja tak terlaksane kengkawan yang merane

Gurindam ini bukan nak mengate
Cerita benar dimane-mane
Nasihat aku pade yang terase
Berhentilah jadi orang gomen kerane ramai lagi yang memerlukan keje

Tiada ulasan: